header

Met zijn verhaal over schokkende cijfers omtrent de Nederlandse luchtvaart sloeg Jelmer Mommers van de Correspondent de spijker op zijn kop. Wat we stiekem al wisten, werd ons opnieuw pijnlijk duidelijk gemaakt. We dromen er massaal van om naar tropische oorden te vliegen. Maar eigenlijk kan het niet meer. Tot en met 2036 verwacht Boeing de huidige wereldwijde vloot te verdubbelen, schrijft Mommers. “De sector is wereldwijd met een opmars bezig en zal in 2050 goed zijn voor een vijfde van alle uitstoot.

Prijs van een vliegticket moet hoger

En daar komt nog een ongemakkelijke waarheid bij”. Een vliegtuig stoot namelijk niet alleen CO2 uit, maar lanceert ook stikstofoxiden, waterdamp en aerosolen de atmosfeer in. Om maar te zwijgen van ultrafijnstof, geluidsoverlast en natuurschade. En het fraaiste van alles? Alle kosten die dit met zich meebrengt zitten niet in de prijs van een ticket.

Natuur & Milieu schrijft er een heel artikel over. Lees hier verder.

Vlieg op met belastingvrij vliegen

Ook doet Natuur & Milieu een oproep om de prijzen van vliegen eerlijker te belasten. Vliegen is ‘oneerlijk goedkoop’. Op vliegtickets en kerosine worden geen belastingen geheven. Dat is het gevolg van internationale afspraken uit 1944, bedoeld om de luchtvaart te stimuleren. Hierdoor betaalt elk huishouden honderden euro’s meer aan belastingen door vrijstelling van de luchtvaartsector.

Steun de oproep voor eerlijke belasting op vliegen

Deel dit via:

divider

Samen maken we Deventer klimaatneutraal. Doe mee!

Word nu lid!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming en energiebesparing en meld u hier aan voor onze maandelijkse digitale nieuwsbrief.