De studenten van Saxion hebben ons PR en Marketing beleid tegen het licht gehouden. De opdracht was beleid te ontwikkelen, waardoor wij meer jongeren zouden kunnen aantrekken als lid, participant of vrijwilliger. Aangezien er nu sprake is van een behoorlijke vergrijzing binnen de coöperatie.
Voor hun onderzoek hebben zij leden van de coöperatie en potentiële leden geïnterviewd. De leden bleken tevreden te zijn over de communicatie. De website was duidelijk en de nieuwsbrief informatief. Goed nieuws dus. Bij de potentiële leden was het toch wat anders. Vaak kenden zij ons niet of nauwelijks en hadden zij niet veel vertrouwen in de participaties. “Wat gebeurt er als er een andere regering komt, de saldering gaat ervan af”, etc. Hier is dus nog wat voorlichting nodig.
Ook hebben de studenten de coöperaties in Apeldoorn, Zutphen en Enschede benaderd. De organisatiegraad van deze drie verschilt behoorlijk van die van ons. Zij hebben meerdere vaste, betaalde krachten, veel meer vrijwilligers en bieden ook andere diensten aan. Apeldoorn richt zich bijvoorbeeld ook op warmtenetten. Deze coöperaties hebben ook problemen met het benaderen van jongeren. Apeldoorn zet vol in op sociale media om de jongeren doelgroep aan te spreken, maar dit heeft nog niet heel veel succes.
De conclusie van het onderzoek is dat de belangrijkste manier om mensen te motiveren komt door persoonlijk contact. Dat kan via een loket als het Duurzaamheidscentrum, via energiecoaches, informatieavonden of gewoon mond- op mondreclame. Essentieel is het grootschalig verspreiden van de nieuwsbrief en ouderwets folders door de bus gooien in de buurt van een nieuw project.
Mijn persoonlijke conclusie is dat wij het als vrijwilligersorganisatie niet zo slecht doen. Sociale media zullen wij wel beter moeten optuigen, want dat is zeker als extra communicatiemiddel in deze tijden onmisbaar. Maar de essentie is: direct contact met leden en potentiële leden. Aarzel dus niet deze nieuwsbrief door te sturen aan iedereen die je kent!
